تعریف بتن و انواع آن

 

تعریف بتن؛ این ماده ی چسبنده عموما حاصل فعل و انفعال سیمان های هیدرولیکی و آب می‌باشد. حتی امروزه چنین تعریفی از بتن شامل طیف وسیعی از محصولات می‌شود. بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولان ها، سرباره کوره ‌ها، مواد مضاف، گوگرد، مواد افزودنی بتن، پلیمر های بتن، الیاف بتن و غیره تهیه شود.

بتن از سه جز اساسی آب، سنگدانه (ماسه و شن) و سیمان  تشکیل شده است. سیمان و بتن با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع سیمان یکی از مواد تشکیل دهنده ی بتن محصوب می شود.

سیمان اغلب به صورت پودری بوده و در هنگام اختلاط به آب و سنگدانه اضافه می شود. ماده حاصل از این اختلاط پس از گذشت زمان سخت شده و به صورت منسجم در می آید که به آن بتن می گویند.

مواد تشکیل دهنده بتن

 

سیمان

 

سیمان و آب تشکیل یک ماده چسبنده می دهد که باعث می شود سنگدانه و ماسه به یکدیگر بچسبند.

آب

آب برای واکنش شیمیایی با سیمان (هیدراتاسیون) لازم است و رابطه مستقیم با کارایی بتن دارد. میزان آب مصرفی در بتن بر حسب میزان سیمان بیان می شود که به آن نسبت آب به سیمان گفته می شود.

هرچه نسبت آب به سیمان یا WبهC کمتر باشد مقاومت بتن بالاتر و نفوذپذیزی آن کمتر است.

سنگدانه (ماسه)

سنگدانه موجود در بتن شامل ذرات ریز و درشت ماسه و شن است. در این پست سنگدانه های بتن معرفی شده است.

 

ویژگی های بتن

 

از ویژیگی های بتن میتوان به قابلیت نبدیل به  حجم های مشخص استفاده کرد رای این منظور از قالب های فلزی یا قالب های پلاستیکی استفاده میشود که به صورت ققطعات یک پازل به یکدیگر متصل شده و حجم معینی را ایجاد میکند از قالب های بتن در امور ساختمان سازی مدرن ، اسکلت های بتنی و یا حتی فوندانسیون های اسکلت های فلزی استفاده میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا
شهرقالب We would like to show you notifications for the latest news and updates.
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها